In General, Grow internationally

Voer 9 stappen uit om te beoordelen op welke markten u zich het eerst moet richten op uw prospectie, rekening houdend met de kenmerken van uw bedrijf en de marktanalyse

– Analyseer uw sector in het land van referentie: prestaties van de sector tijdens de afgelopen 2 of 3 jaar, import-export stromen, voornaamste spelers, belangrijkste distributiekanalen enz.

– Voorafgaande analyse: controleer de volgende aspecten:

  • Macro-economische context: BNP, BNP per hoofd van de bevolking, samenstelling van het BNP naar sectoraal belang, groeipercentage van de productie, etc.
  • Internationale handelsstromen: wereldwijde of bilaterale invoer en uitvoer voor elke specifieke douanecode
  • Aantrekkelijkheid van de markt: de rangschikking van het land op zakelijk niveau
  • Indicatoren voor het ondernemingsklimaat: wereldwijde concurrentie-index, corruptieperceptie-index
  • Risico-indicatoren

– Doelmarkten

  • Stel een shortlist op van de meest aantrekkelijke markten, aan de hand van de kenmerken van de onderneming, de referentiesector en de gegevens van de voorafgaande analyse

– Landen- en sectorrapporten

  • Analyseer de sociaaleconomische en politieke informatie
  • Analyseer de kenmerken van de referentiesector in de doellanden:
    • Verbruikstrends, prestaties van de sector tijdens de afgelopen jaren, import-exportstromen, belangrijkste distributiekanalen, beurzen die verband houden met de sector in het land, beroepsorganisaties in de betrokken sector

– Analyse van de concurrentie

  • Analyseer de strategieën van de belangrijkste lokale spelers en internationale concurrenten die al op de markt aanwezig zijn

– Regelgeving en tarieven

  • Focus op regelgeving, tarieven en de impact op uw markt

– Handelsovereenkomsten

  • Controleer de bilaterale en internationale handelsovereenkomsten
    • http://madb.europa.eu/madb/fta.htm

– Ondersteunende organisaties

  • Controleer de aanwezigheid van ondersteunende organisaties ter plaatse, en in het bijzonder de aanwezigheid van Enterprise Europe Network, via Beci, uw contactpunt in Brussel

– Selecteer uw doelmarkten

  • Stel, aan de hand van de geanalyseerde informatie, prioriteiten voor de markten die het meest aantrekkelijk zijn voor uw bedrijf.

Bron : Guidebook How to assist European SMEs in their internationalisation process – EU funded project Ready2Go – Supporting SMEs Internationalisation

News in the Category View all news

Digital Services Act: New rules for businesses

The Digital Services Act regulates online intermediaries and platforms such as marketplaces, social networks, content-sharing platforms, app stores, and online travel and accommodation platforms.

Funding available for SMEs in urban mobility under the EIT Urban Mobility 2024 RAPTOR Challenge

Launched under EIT Urban Mobility, Rapid Applications for Transport (RAPTOR), an agile, entrepreneurial challenge-based innovation with rapid development timelines. On 29 February 2024, the competition was launched for startups and SMEs to propose solutions addressing a list of 13 city mobility challenges. Each city, supported by technical and business advisors, will select the most promising […]

Success story – Brussels company BEEODIVERSITY creates a buzz… again!

They’ve done it again! Our readers may remember than in October 2022, Brussels company BEEODIVERSITY received equity & grant under the EIC Accelerator to finance its BeeOimpact project, a unique solution using the bee ecosystem to extract valuable biodiversity data and metrics. Well, in March 2024, BEEODIVERSITY has another time received EU support, this time […]

Start typing and press Enter to search