Voer 9 stappen uit om te beoordelen op welke markten u zich het eerst moet richten op uw prospectie, rekening houdend met de kenmerken van uw bedrijf en de marktanalyse
– Analyseer uw sector in het land van referentie: prestaties van de sector tijdens de afgelopen 2 of 3 jaar, import-export stromen, voornaamste spelers, belangrijkste distributiekanalen enz.
– Voorafgaande analyse: controleer de volgende aspecten:
- Macro-economische context: BNP, BNP per hoofd van de bevolking, samenstelling van het BNP naar sectoraal belang, groeipercentage van de productie, etc.
- Internationale handelsstromen: wereldwijde of bilaterale invoer en uitvoer voor elke specifieke douanecode
- Aantrekkelijkheid van de markt: de rangschikking van het land op zakelijk niveau
- Indicatoren voor het ondernemingsklimaat: wereldwijde concurrentie-index, corruptieperceptie-index
- Risico-indicatoren
– Doelmarkten
- Stel een shortlist op van de meest aantrekkelijke markten, aan de hand van de kenmerken van de onderneming, de referentiesector en de gegevens van de voorafgaande analyse
– Landen- en sectorrapporten
- Analyseer de sociaaleconomische en politieke informatie
- Analyseer de kenmerken van de referentiesector in de doellanden:
- Verbruikstrends, prestaties van de sector tijdens de afgelopen jaren, import-exportstromen, belangrijkste distributiekanalen, beurzen die verband houden met de sector in het land, beroepsorganisaties in de betrokken sector
– Analyse van de concurrentie
- Analyseer de strategieën van de belangrijkste lokale spelers en internationale concurrenten die al op de markt aanwezig zijn
– Regelgeving en tarieven
- Focus op regelgeving, tarieven en de impact op uw markt
– Handelsovereenkomsten
- Controleer de bilaterale en internationale handelsovereenkomsten
- http://madb.europa.eu/madb/fta.htm
– Ondersteunende organisaties
- Controleer de aanwezigheid van ondersteunende organisaties ter plaatse, en in het bijzonder de aanwezigheid van Enterprise Europe Network, via Beci, uw contactpunt in Brussel
– Selecteer uw doelmarkten
- Stel, aan de hand van de geanalyseerde informatie, prioriteiten voor de markten die het meest aantrekkelijk zijn voor uw bedrijf.
Bron : Guidebook How to assist European SMEs in their internationalisation process – EU funded project Ready2Go – Supporting SMEs Internationalisation