In Algemeen, Algemeen, Internationalisering, Internationalisering

Het Brusselse bedrijf Beer Mania produceert ambachtelijke bieren en verdeelt meer dan 400 producten. Het heeft met zijn Japanse tegenhanger Highbury een partnerschapsovereenkomst gesloten voor de export van Belgische bieren naar Japan. De overeenkomst kwam tot stand met de steun van het Enterprise Europe Network (EEN), dat de internationalisering van de Europese KMO’s ondersteunt en waarvoor Beci als contactpunt in Brussel fungeert.

Michaël Eftekhari, zaakvoerder van Beer Mania, benaderde EEN om hem te helpen de Japanse markt te benaderen. Ter plaatse werd dit werk uitgevoerd door de lokale partner van EEN, het EU-Japan Centre for Industrial Cooperation, dat het Japanse bedrijf Highbury-The Home Of Beer aanwees als potentiële partner.

“Ik was op zoek naar een Belgische bierexporteur”, legt Kohei Ando, directeur van Highbury, uit. “Ik had de mogelijkheid om deze zoektocht op het internet te doen, maar ik vond een betrouwbare exporteur via het EU-Japan Centre. Dit contact genoot steun van EEN, dat een aanzienlijk netwerk van kleine en middelgrote ondernemingen in Europa vertegenwoordigt. Wij bevelen ook aan dat elk Japans bedrijf dat op zoek is naar Europese partners, eerst advies inwint bij het EU-Japan Centre.”

In december 2019 reisde Michaël Eftekhari persoonlijk naar Japan voor een ontmoeting met Highbury, georganiseerd door het EU-Japan Centre. Een korte onderhandeling bracht de twee partners tot een akkoord en begin 2020 werd de eerste bestelling van Belgische bieren geplaatst.

“Dit is de eerste partnerschapsovereenkomst tussen Brussel en Japan die via EEN wordt gesloten”, zegt Jean-Philippe Mergen, hoofd van het EEN-programma bij Beci. “Het lijdt geen twijfel dat Jafta, het nieuwe vrijhandelsakkoord tussen Europa en Japan, de handelsbetrekkingen tussen de twee regio’s sterk heeft bevorderd: de Belgische export naar Japan is al met 10% gestegen en de Japanse import naar België met 21%.”

“Ik ben blij dat het me gelukt is voet aan de grond te krijgen op de reeds verzadigde Japanse markt”, zegt Eftekhari. “De volgende stap is de opening van een Beer Mania-dochteronderneming in Japan. Ik ben er zeker van dat 2020 een geweldig jaar wordt!” Beer Mania hoopt haar positie op de lokale markt te verbeteren, haar marktaandeel te vergroten en misschien een nieuwe baan te creëren.

Informatie: https://beermania.be/ ; www.brusselsnetwork.be

EENCanHelp

Nieuws in de categorie Bekijk al het nieuws

Funding available for SMEs in urban mobility under the EIT Urban Mobility 2024 RAPTOR Challenge

Launched under EIT Urban Mobility, Rapid Applications for Transport (RAPTOR), an agile, entrepreneurial challenge-based innovation with rapid development timelines. On 29 February 2024, the competition was launched for startups and SMEs to propose solutions addressing a list of 13 city mobility challenges. Each city, supported by technical and business advisors, will select the most promising […]

Success story – Brussels company BEEODIVERSITY creates a buzz… again!

They’ve done it again! Our readers may remember than in October 2022, Brussels company BEEODIVERSITY received equity & grant under the EIC Accelerator to finance its BeeOimpact project, a unique solution using the bee ecosystem to extract valuable biodiversity data and metrics. Well, in March 2024, BEEODIVERSITY has another time received EU support, this time […]

Success stories of European companies entering global markets with the support of EEN International Network Partners in non EU countries.

Enterprise Europe Network is present in 29 non EU countries with local business support organisations part of the Network as International Network Partners. They provide valuable support to EU companies looking for information, advice and contacts in their non EU target countries. Have a look on some success stories and achievements reached by EU companies in non EU countries.

Start typing and press Enter to search