In Algemeen, Internationalisering

Het Brusselse bedrijf Beer Mania produceert ambachtelijke bieren en verdeelt meer dan 400 producten. Het heeft met zijn Japanse tegenhanger Highbury een partnerschapsovereenkomst gesloten voor de export van Belgische bieren naar Japan. De overeenkomst kwam tot stand met de steun van het Enterprise Europe Network (EEN), dat de internationalisering van de Europese KMO’s ondersteunt en waarvoor Beci als contactpunt in Brussel fungeert.

Michaël Eftekhari, zaakvoerder van Beer Mania, benaderde EEN om hem te helpen de Japanse markt te benaderen. Ter plaatse werd dit werk uitgevoerd door de lokale partner van EEN, het EU-Japan Centre for Industrial Cooperation, dat het Japanse bedrijf Highbury-The Home Of Beer aanwees als potentiële partner.

“Ik was op zoek naar een Belgische bierexporteur”, legt Kohei Ando, directeur van Highbury, uit. “Ik had de mogelijkheid om deze zoektocht op het internet te doen, maar ik vond een betrouwbare exporteur via het EU-Japan Centre. Dit contact genoot steun van EEN, dat een aanzienlijk netwerk van kleine en middelgrote ondernemingen in Europa vertegenwoordigt. Wij bevelen ook aan dat elk Japans bedrijf dat op zoek is naar Europese partners, eerst advies inwint bij het EU-Japan Centre.”

In december 2019 reisde Michaël Eftekhari persoonlijk naar Japan voor een ontmoeting met Highbury, georganiseerd door het EU-Japan Centre. Een korte onderhandeling bracht de twee partners tot een akkoord en begin 2020 werd de eerste bestelling van Belgische bieren geplaatst.

“Dit is de eerste partnerschapsovereenkomst tussen Brussel en Japan die via EEN wordt gesloten”, zegt Jean-Philippe Mergen, hoofd van het EEN-programma bij Beci. “Het lijdt geen twijfel dat Jafta, het nieuwe vrijhandelsakkoord tussen Europa en Japan, de handelsbetrekkingen tussen de twee regio’s sterk heeft bevorderd: de Belgische export naar Japan is al met 10% gestegen en de Japanse import naar België met 21%.”

“Ik ben blij dat het me gelukt is voet aan de grond te krijgen op de reeds verzadigde Japanse markt”, zegt Eftekhari. “De volgende stap is de opening van een Beer Mania-dochteronderneming in Japan. Ik ben er zeker van dat 2020 een geweldig jaar wordt!” Beer Mania hoopt haar positie op de lokale markt te verbeteren, haar marktaandeel te vergroten en misschien een nieuwe baan te creëren.

Informatie: https://beermania.be/ ; www.brusselsnetwork.be

EENCanHelp

Nieuws in de categorie Bekijk al het nieuws

Wat moet ik doen als ik met een onderbreking van de aanvoer kan worden geconfronteerd?

Uw bedrijf kan worden geconfronteerd met een onderbreking van de levering van halffabricaten en leveringen. Wat moet ik doen? Ga eerst na of uw voorraden en, zo nodig, in kaart worden gebracht, planmatig de voorzieningen en bestelt uw prestaties op tijd. Als uw leveranciers niet langer in staat zijn u te leveren of als zij […]

Groene rijstrook om om het „vrij” vervoer van goederen over het gehele EU netwerk te waarborgen

De Europese Commissie heeft een belangrijke mededeling gepubliceerd over de uitvoering van de groene rijstrook, als follow-up van de vorige week gepubliceerde richtsnoeren voor grensbeheermaatregelen. Het document komt er nadat de ministers van Vervoer vorige week een videoconferentie hebben gehouden om de huidige werking van de interne markt te bespreken. In dit document herinnert de […]

EU verbiedt de uitvoer van medische persoonlijke beschermingsmiddelen zonder uitvoervergunning

In het kader van de bestrijding van het coronavirus (COVID – 19) verbiedt de Europese Unie de uitvoer van medische persoonlijke beschermingsmiddelen zonder uitvoervergunning (zie uitvoeringsverordening (EU) 2020/402 van de Commissie van 14 Maart 2020 tot onderwerping van de uitvoer van bepaalde producten aan de overlegging van een uitvoervergunning). Dit verbod is reeds van kracht. De uitvoer […]

Gerelateerd nieuws Bekijk al het nieuws

What impact did the EU-Japan Economic Partnership Agreement (EPA) have on European businesses so far?

The European Union would like to learn more on the impact the EU-Japan EPA had on European businesses in 2019. The purpose of this survey is for the EU to collect feedback on the impact of the EPA on EU businesses as well as to gather information on existing market access challenges that EU companies […]

Praktische tips voor zakendoen in Japan

Westerlingen beschouwen Japan als een totaal andere wereld: de taal is er anders, de cultuur en ook de manier van zakendoen. Verwerf vooral een goed inzicht in de Japanse aanpak van business, vooraleer u contacten legt met een bedrijf in dit land. Dit was trouwens het onderwerp van een seminar dat Beci onlangs organiseerde in […]

C’est quoi REX pour l’exportateur

Procédure d’auto-certification douanière ‘REX’ de la Commission européenne afin de jouir des tarifs préférentiels négociés dans les accords commerciaux de l’Union européenne

Start typing and press Enter to search