- Op 26/06 organiseerden Enterprise Europe Brussels, Enterprise Europe Network Flanders and Wallonia, samen met DG Trade en in het kader van het Belgisch Voorzitterschap van de Raad van de EU, een Market Access Day (MAD). Het doel van deze MAD is exporteurs te informeren over de kansen en uitdagingen van de verschillende handelsakkoorden van de EU.
- 200 Belgische exporteurs en federaties hebben aan het evenement deelgenomen.
- Parallel met het publieke programma had Chief Trade Enforcement Officer Denis Redonnet ontmoetingen met bedrijven, federaties, vertegenwoordigers van de regio’s en de vertegenwoordiger van het Ministerie Buitenlandse Zaken.
Op 26/06 organiseerden Enterprise Europe Brussels, Enterprise Europe Network Flanders and Wallonia, samen met DG Trade en in het kader van het Belgisch Voorzitterschap van de Raad van de EU, een Market Access Day (MAD).
Deze Market Access Days worden sinds enkele jaren georganiseerd in de verschillende lidstaten in samenwerking met DG Trade. Het doel is bedrijven en economische actoren te informeren over de kansen en uitdagingen van de verschillende handelsakkoorden van de EU met derde landen, alsook hen vertrouwd te maken met de ondersteunende instrumenten zoals het Access2Markets platform. Een belangrijk element van deze dag is de aanwezigheid van de Chief Trade Enforcement Officer (CTEO) en Deputy-DG van DG Trade Denis Redonnet, wiens functie in 2020 werd gecreëerd om de implementatie van handelsakkoorden te verbeteren en de open Europese markt te beschermen tegen oneerlijke handelspraktijken. De CTEO maakt van deze Market Access Days gebruik om de lokale bedrijven en autoriteiten te ontmoeten en te luisteren naar hun voornaamste zorgen op vlak van export naar 3e landen.
Deze 16e editie was de eerste MAD die in België plaatsvond en met 200 deelnemende Belgische exporteurs en federaties was ze meteen ook de grootste MAD tot nu toe. Dit succes was te danken aan een goede samenwerking tussen de verschillende partners van FIT, VLAIO, AWEX, hub.brussels en BECI, die in het kader van het Belgisch Voorzitterschap en met de ondersteuning van het Ministerie Buitenlandse Zaken hadden beslist de handen in mekaar te slaan. De agenda van deze Market Access Day was onderverdeeld in een publiek deel en een parallel programma voor CTEO Denis Redonnet.
Het publieke deel werd geopend door de vertegenwoordiger van het Ministerie Buitenlandse Zaken, gevolgd door een keynote speech van CTEO Denis Redonnet. Vervolgens stonden er verschillende workshops en panels op het programma:
- Een workshop door DG Trade over de verschillende tools die beschikbaar zijn om exporteurs te ondersteunen, zoals Access2Markets, het Single Entry Point, Rules of Origin Self-Assesment (ROSA), public procurement en de Trade Defense Instruments.
- Een panel over de voordelen van de vrijhandelsakkoorden met Canada, Korea en Japan, op basis van getuigenissen van Belgische KMO’s die naar deze landen exporteren.
- Een panel waarin het zopas in werking getreden vrijhandelsakkoord met Nieuw Zeeland werd gepresenteerd, door enerzijds de Ambassadeur van Nieuw Zeeland bij de EU, Simon Draper, en anderzijds de hoofdonderhandelaar van dit akkoord langs EU-zijde, Peter Berz.
Parallel begon het programma van de CTEO met een VIP-lunch met een 20tal geselecteerde bedrijven en federaties, gevolgd door een bilaterale vergadering tussen de CTEO en vertegenwoordigers van de regio’s en ten slotte een bilaterale vergadering tussen de CTEO en de vertegenwoordiger van het Ministerie Buitenlandse Zaken. Tijdens die gesprekken zijn de volgende thema’s aan bod gekomen:
- uitdagingen ivm ratificatie van handelsakkoorden en nood aan een meer positief politiek narratief,
- China, VSA,
- Mercosur (pleidooi van de federaties voor fact checking om het debat recht te zetten) en landbouw (volgens Commissie hebben de uitdagingen te maken met de Green Deal en PAC, niet met FTAs),
- evenwicht tussen offensieve en defensieve belangen (bv in het kader van het gebruik van defensieve maatregelen zoals anti-dumping die een impact hebben op andere bedrijven),
- tendensen voor de toekomst van handelsbeleid (o.m. competitiviteit en economische veiligheid),
- impact en implementatie van de autonome instrumenten (Green Deal, due diligence) op bedrijven,
- belang van meer gegevens en inspanningen rond diensten en digitale handel (te veel focus op goederen maar DG Trade erkent dat zij weinig input ivm de andere domainen ontvangen),
- mogelijke Europeanisering van de aanpak van handelsbelemmeringen,
- bijkomende problemen met de UK checks van voedselproducten.
Kmo’s die internationale handel (export en import) met derde landen willen ontwikkelen, kunnen contact opnemen met Enterprise Europe Brussels voor specifieke ondersteuning, informatie en advies over markttoegang, voordeel halen uit vrijhandelsovereenkomsten en partnerschappen met lokale bedrijven.
Bron: Rapport van het Ministerie Buitenlandse Zaken