In Internationalisering

sdr

“Ik ben een beetje bij toeval in het modeontwerpen terechtgekomen, na een economische opleiding. Achteraf stel ik vast dat de creatieve kant van mijn persoonlijkheid naar een uitweg zocht. Die kwam er in een periode in mijn leven waarin ik telkens ontgoocheld was, omdat ik niet de handtas vond die ik zocht.

Het avontuur begon in 2014: eerst moest ik het vak leren, de juiste stoffen zoeken, een goed atelier vinden, de identiteit van het merk verankeren, … Ik wou een handtas creëren met Afrika als inspiratiebron. Ze moest ook hedendaags elegant zijn en iemands outfit oppeppen. En ik wou vooral dat mijn handtassen een boeiend verhaal zouden vertellen.

Ik vond in België bedrijven die de stoffen en motieven die ik voor ogen had tot leven konden wekken. Maar geen enkel atelier dat ik kende, kon ook leer bewerken en dat was voor mij net heel belangrijk. Ik kwam haast vanzelf bij Italiaanse leerlooierijen uit. Uiteindelijk begon ik na lang zoeken samen te werken met een Bulgaars atelier dat mijn tekeningen in producten kon omzetten. Ik werk nu al sinds het eerste prototype met hen samen, een tas die ik nog steeds draag.

Na vier jaar hard werken, een leerproces doormaken en veel mensen ontmoeten, won ik tot mijn grote verrassing voor het eerst een wedstrijd, die in Canada ondernemers onderscheidt die uit de Afrikaanse diaspora afkomstig zijn. Zo verwierf ik voor het eerst ook meer zichtbaarheid en kwam ik in contact met Beci en het EEN-netwerk (Enterprise Europe Network). Hierdoor kreeg ik vervolgens gemakkelijker toegang tot een beurs in Amsterdam, die dan weer allerlei opportuniteiten en goede B2B-profielen opleverde. De beurs was voor mij ook een plek voor interessante ontmoetingen, onder andere met een vertegenwoordigster van de Torino Fashion Week, waar ik de kans kreeg om aan een modeshow deel te nemen.

Omdat ik via het EEN-netwerk in deze wereld was terechtgekomen, werd ik ook betrokken bij de ondernemingsdimensie van de show. Bij dergelijke evenementen ontmoet je personen met heel diverse achtergronden, kun je nieuwe samenwerkingen opzetten en verwerf je een goede zichtbaarheid.

Mijn plannen voor het vervolg van dit avontuur? Nog internationaler gaan werken, onder andere in Afrika. Maar tegelijk wil ik niet te snel gaan, de coherentie van mijn merk behouden en ervoor zorgen dat uit al mijn realisaties passie blijft spreken. Ik ben trouwens al opnieuw uitgenodigd voor de volgende Fashion Week in Turijn en ik hoop een collectie te kunnen tonen die de energie van Zagapali blijft uitstralen.”

Nieuws in de categorie Bekijk al het nieuws

Industrial stakeholders from all sectors and ecosystems of industry: the floor is yours

Submit your proposals to organise a session during the next EU Industry Days 2021

Access2Markets: Het nieuwe EU-portaal voor de internationalisering van Europese bedrijven

The Access2Markets portal is the new EU tool to support EU companies in their efforts to internationalise their business.

India: new business opportunities for 5 sectors in post Covid-19

Impact of COVID-19 on EU businesses in India in sectors of on-going EU-India policy dialogues The on-going pandemic has significantly disrupted the global economy, including the business ecosystem for EU companies in India. Given the persisting uncertainty, processing, analysing and applying relevant information can be instrumental for businesses to effectively mitigate risks and alter their […]

Start typing and press Enter to search