In Algemeen, Internationalisering

Voer 9 stappen uit om te beoordelen op welke markten u zich het eerst moet richten op uw prospectie, rekening houdend met de kenmerken van uw bedrijf en de marktanalyse

– Analyseer uw sector in het land van referentie: prestaties van de sector tijdens de afgelopen 2 of 3 jaar, import-export stromen, voornaamste spelers, belangrijkste distributiekanalen enz.

– Voorafgaande analyse: controleer de volgende aspecten:

  • Macro-economische context: BNP, BNP per hoofd van de bevolking, samenstelling van het BNP naar sectoraal belang, groeipercentage van de productie, etc.
  • Internationale handelsstromen: wereldwijde of bilaterale invoer en uitvoer voor elke specifieke douanecode
  • Aantrekkelijkheid van de markt: de rangschikking van het land op zakelijk niveau
  • Indicatoren voor het ondernemingsklimaat: wereldwijde concurrentie-index, corruptieperceptie-index
  • Risico-indicatoren

– Doelmarkten

  • Stel een shortlist op van de meest aantrekkelijke markten, aan de hand van de kenmerken van de onderneming, de referentiesector en de gegevens van de voorafgaande analyse

– Landen- en sectorrapporten

  • Analyseer de sociaaleconomische en politieke informatie
  • Analyseer de kenmerken van de referentiesector in de doellanden:
    • Verbruikstrends, prestaties van de sector tijdens de afgelopen jaren, import-exportstromen, belangrijkste distributiekanalen, beurzen die verband houden met de sector in het land, beroepsorganisaties in de betrokken sector

– Analyse van de concurrentie

  • Analyseer de strategieën van de belangrijkste lokale spelers en internationale concurrenten die al op de markt aanwezig zijn

– Regelgeving en tarieven

  • Focus op regelgeving, tarieven en de impact op uw markt

– Handelsovereenkomsten

  • Controleer de bilaterale en internationale handelsovereenkomsten
    • http://madb.europa.eu/madb/fta.htm

– Ondersteunende organisaties

  • Controleer de aanwezigheid van ondersteunende organisaties ter plaatse, en in het bijzonder de aanwezigheid van Enterprise Europe Network, via Beci, uw contactpunt in Brussel

– Selecteer uw doelmarkten

  • Stel, aan de hand van de geanalyseerde informatie, prioriteiten voor de markten die het meest aantrekkelijk zijn voor uw bedrijf.

Bron : Guidebook How to assist European SMEs in their internationalisation process – EU funded project Ready2Go – Supporting SMEs Internationalisation

Nieuws in de categorie Bekijk al het nieuws

L’écolabel européen est-il pour vous ?

L’EU Ecolabel identifie des produits et services qui se distinguent par leur impact réduit sur l’environnement et la santé.

Japan: Industry and policy news and next webinars from EEN Japan

Enterprise Europe Network Japan, the EU-Japan Centre in Tokyo is regularly publishing “Industry and Policy News” from various Japanese language sources of potential interest, including newly released policy documents, surveys, and official statements, in the context of EU-Japan industrial cooperation. Have a look on the September issue Following webinars organised by the EU-Japan Centre in […]

220.000 SMEs supported with innovation and internationalisation support services

Enterprise Europe Network published its activity report for 2017-2018. The Network at a glance 65 countries 599 organisations 88% overall satisfaction 5.740 international partnership agreements 3.984 SMEs grew with the advisory services 176.167 business meetings 308.368 SMEs at local events 7.299 innovation packages delivered Do you want to be part and benefit from this support? […]

Start typing and press Enter to search