In Algemeen, Internationalisering

Voer 9 stappen uit om te beoordelen op welke markten u zich het eerst moet richten op uw prospectie, rekening houdend met de kenmerken van uw bedrijf en de marktanalyse

– Analyseer uw sector in het land van referentie: prestaties van de sector tijdens de afgelopen 2 of 3 jaar, import-export stromen, voornaamste spelers, belangrijkste distributiekanalen enz.

– Voorafgaande analyse: controleer de volgende aspecten:

  • Macro-economische context: BNP, BNP per hoofd van de bevolking, samenstelling van het BNP naar sectoraal belang, groeipercentage van de productie, etc.
  • Internationale handelsstromen: wereldwijde of bilaterale invoer en uitvoer voor elke specifieke douanecode
  • Aantrekkelijkheid van de markt: de rangschikking van het land op zakelijk niveau
  • Indicatoren voor het ondernemingsklimaat: wereldwijde concurrentie-index, corruptieperceptie-index
  • Risico-indicatoren

– Doelmarkten

  • Stel een shortlist op van de meest aantrekkelijke markten, aan de hand van de kenmerken van de onderneming, de referentiesector en de gegevens van de voorafgaande analyse

– Landen- en sectorrapporten

  • Analyseer de sociaaleconomische en politieke informatie
  • Analyseer de kenmerken van de referentiesector in de doellanden:
    • Verbruikstrends, prestaties van de sector tijdens de afgelopen jaren, import-exportstromen, belangrijkste distributiekanalen, beurzen die verband houden met de sector in het land, beroepsorganisaties in de betrokken sector

– Analyse van de concurrentie

  • Analyseer de strategieën van de belangrijkste lokale spelers en internationale concurrenten die al op de markt aanwezig zijn

– Regelgeving en tarieven

  • Focus op regelgeving, tarieven en de impact op uw markt

– Handelsovereenkomsten

  • Controleer de bilaterale en internationale handelsovereenkomsten
    • http://madb.europa.eu/madb/fta.htm

– Ondersteunende organisaties

  • Controleer de aanwezigheid van ondersteunende organisaties ter plaatse, en in het bijzonder de aanwezigheid van Enterprise Europe Network, via Beci, uw contactpunt in Brussel

– Selecteer uw doelmarkten

  • Stel, aan de hand van de geanalyseerde informatie, prioriteiten voor de markten die het meest aantrekkelijk zijn voor uw bedrijf.

Bron : Guidebook How to assist European SMEs in their internationalisation process – EU funded project Ready2Go – Supporting SMEs Internationalisation

Nieuws in de categorie Bekijk al het nieuws

New funding opportunity for innovative products and services in zero emission vehicles

What are the E-BOOST Open Calls? E-BOOST is a Eurocluster co-funded by the European Commission under the SMP. It organises Open Calls with the overall aim to identify product innovations in order to reduce dependency on critical inputs and technologies in the E- BOOST value chains, to introduce new-to-firm products or services, and to engage […]

Do not miss the cascade funding for your company!

There's still EU funding to grasp for for your SME / start-up / scale-up for training, innovation, international development in specific target countries, market studies...

CBAM: Mechanisme voor koolstofcorrectie aan de grens

Het mechanisme voor koolstofcorrectie aan de grens, ook wel het Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM) genoemd, is het instrument van de EU om een eerlijke prijs vast te stellen voor koolstofemissies bij de productie van koolstofintensieve goederen

Start typing and press Enter to search