In Algemeen

Gemeenschappelijke regels en instrumenten vergemakkelijken aanzienlijk de handelsactiviteiten binnen de EU. Maar wanneer u de Europese grenzen overschrijdt, wordt het een heel ander verhaal. Hieronder leest u over 4 hulpmiddelen om de uitdaging aan te gaan.

1. De Market Access Database

De Market Access Database: De MADB – http://madb.europa.eu – biedt online-informatie over exportmarkten en handelsbelemmeringen buiten de EU. Deze informatiebron verschaft o.a. informatie over de douanetarieven die op uw product van toepassing zijn, de verschillende procedures, de vereiste documenten en de importformaliteiten. Dit alles voor honderd landen buiten de EU! U kunt dan nagaan of de prijs van uw product competitief blijft, rekening houdend met de importtaksen. U vindt er bovendien informatie over sanitaire en fytosanitaire maatregelen, evenals reglementering rond oorsprong.

Door op “Statistieken” te klikken, krijgt u een stand van zaken van de handel tussen de EU (of een van haar leden) en het land van bestemming voor uw productcategorie. Zo kunt u een raming maken van de omvang van de markt en de bestaande concurrentie. Het hoofdstuk “Handelsbelemmeringen” geeft per land of sector een overzicht van de obstakels die een invloed kunnen hebben op uw export. U ontdekt er ook welke maatregelen de Europese Commissie heeft genomen om zulke belemmeringen uit de weg te ruimen.

Het jongste snufje is een tabblad over vrijhandelsovereenkomsten tussen de EU en derde landen. Hier is het de bedoeling dat de KMO’s ten volle voordeel halen uit deze overeenkomsten en preferentiële tarieven tijdens onderhandelingen en verrichtingen met partners in de betrokken landen. Enterprise Europe Network ontwikkelt momenteel instrumenten en opleidingen die toegankelijk zijn voor KMO’s, zodat zij deze handelsovereenkomsten maximaal benutten.

2. De  Trade Helpdesk

De Trade Helpdesk, een ruggensteun voor Europese importeurs: in de tegenovergestelde richting heeft de EU een helpdesk opgezet voor Europese importeurs en niet-Europese exporteurs. Hij bevat informatie over invoervoorwaarden in de EU, tarieven, tariefverlagingen en, nogmaals, handelscijfers en statistieken. Europese importeurs kunnen er gebruik van maken om hun niet-Europese leveranciers te informeren over de formaliteiten en regelgeving binnen de EU. http://trade.ec.europa.eu/tradehelp/

3. Helpdesks ter bescherming van uw intellectuele eigendomsrechten

Helpdesks ter bescherming van uw intellectuele eigendomsrechten: de Europese Commissie beheert diverse helpdesks op het gebied van intellectuele eigendomsrechten (merken- en octrooibescherming) in Zuidoost-Azië, China en Latijns-Amerika. Andere helpdesks bieden steun voor toegang tot een lokale markt, zoals het EU SME Centre China. Zij geven praktisch advies en beantwoorden online vragen om uw merk of octrooi in het doelland te beschermen. http://www.ipr-hub.eu/

4. EU SME Centre China

EU SME Centre China: Praktische informatie en advies over de toegang tot de Chinese markt. Allereerst een diagnose-set om na te gaan of u klaar bent om de Chinese markt te betreden. Daarnaast ook sectorale rapporten, casestudies en richtlijnen over hoe u best zaken doet in China. Het Centrum organiseert tevens trainingen via webinars. Stel uw vragen aan experts en ontvang praktische informatie en advies over de manier waarop u uw activiteiten in China ontwikkelt, toegang tot de markt krijgt en juridische of personeelskwesties beantwoordt. Tot slot vindt u ook een database van dienstverleners en een kalender van evenementen en beurzen in China. http://www.eusmecentre.org.cn/

5. Cube in

Cube in: om zich voor te bereiden voor het zakendoen in opkomende economieën. Internationaal actieve KMO’s benaderen vooral (Europese) buurlanden, maar ook de Verenigde Staten: allemaal belangrijke en cultureel aanverwante markten. Toch kunnen opkomende markten, afhankelijk van de sector en de lokale marktbehoeften, hogere marges en een snel groeipotentieel bieden. Bedrijven die deze gebieden willen verkennen, moeten echter culturele barrières overwinnen en een complexere marktbenadering hanteren.

Cube in speelt in op deze eisen door het aanbieden van een gratis online platform, waar KMO’s zich vertrouwd kunnen maken met de culturele aanpak van zakendoen in opkomende landen. Onder de aangeboden instrumenten: een culturele kennistoets, praktisch online advies, webinars over onderhandelen in een andere culturele context, een vraag- en antwoordforum. https://programs.cubein.eu/

 

De deskundigen van Enterprise Europe Brussels bij Beci klaar om u te helpen al deze instrumenten onder de knie te krijgen. En via de hulpmiddelen die Enterprise Europe Network aanbiedt – o.a. het online netwerkplatform van matchmaking events – kunnen zij u ook helpen nieuwe zakelijke partners in uw doellanden te vinden. www.brusselsnetwork.be.

Informatie: Jean-Philippe Mergen – jpm@beci.be – tel. 02 210 01 77

 

 

Nieuws in de categorie Bekijk al het nieuws

KMO-panel – Modernisering van het digitale vennootschapsrecht

De Commissie onderzoekt manieren om: de toegang tot informatie over vennootschappen in de nationale ondernemingsregisters op EU-niveau te verbeteren; de uitbreiding naar de markten van andere lidstaten te vergemakkelijken en de administratieve lasten te verlagen door ondernemingen in staat te stellen rechtstreeks (zonder extra formaliteiten) gebruik te maken van vennootschapsinformatie uit hun nationale ondernemingsregisters, bijvoorbeeld […]

New European Bauhaus: ontdek de financieringsmogelijkheden, word vriend en neem deel aan het NEB festival in Brussel!

Het New European Bauhaus krijgt vorm Het New European Bauhaus (NEB) werd gelanceerd door president von der Leyen in haar toespraak tot de Staat van de Unie in 2020 en werd in samenwerking met duizenden mensen en organisaties in heel Europa en ver daarbuiten ontworpen. Het is een ecologisch, economisch en cultureel project van de […]

Brussels Hoofdstedelijk Gewest neemt deel aan de EU-missie voor klimaat-neutrale & slimme steden tegen 2030

EU-missies zijn een nieuwigheid van Horizon Europe, het onderzoeks- en innovatieprogramma van de EU (2021-2027), en ondersteunen de prioriteiten van de Commissie, zoals de Europese Green Deal, Europa Digitaal, Europa’s anti-kanker Plan, Een economie die werkt voor mensen en het Nieuwe Europese Bauhaus. Zij bieden een nieuwe manier om concrete oplossingen te vinden voor enkele […]

Start typing and press Enter to search