In General

Gemeenschappelijke regels en instrumenten vergemakkelijken aanzienlijk de handelsactiviteiten binnen de EU. Maar wanneer u de Europese grenzen overschrijdt, wordt het een heel ander verhaal. Hieronder leest u over 4 hulpmiddelen om de uitdaging aan te gaan.

1. De Market Access Database

De Market Access Database: De MADB – http://madb.europa.eu – biedt online-informatie over exportmarkten en handelsbelemmeringen buiten de EU. Deze informatiebron verschaft o.a. informatie over de douanetarieven die op uw product van toepassing zijn, de verschillende procedures, de vereiste documenten en de importformaliteiten. Dit alles voor honderd landen buiten de EU! U kunt dan nagaan of de prijs van uw product competitief blijft, rekening houdend met de importtaksen. U vindt er bovendien informatie over sanitaire en fytosanitaire maatregelen, evenals reglementering rond oorsprong.

Door op “Statistieken” te klikken, krijgt u een stand van zaken van de handel tussen de EU (of een van haar leden) en het land van bestemming voor uw productcategorie. Zo kunt u een raming maken van de omvang van de markt en de bestaande concurrentie. Het hoofdstuk “Handelsbelemmeringen” geeft per land of sector een overzicht van de obstakels die een invloed kunnen hebben op uw export. U ontdekt er ook welke maatregelen de Europese Commissie heeft genomen om zulke belemmeringen uit de weg te ruimen.

Het jongste snufje is een tabblad over vrijhandelsovereenkomsten tussen de EU en derde landen. Hier is het de bedoeling dat de KMO’s ten volle voordeel halen uit deze overeenkomsten en preferentiële tarieven tijdens onderhandelingen en verrichtingen met partners in de betrokken landen. Enterprise Europe Network ontwikkelt momenteel instrumenten en opleidingen die toegankelijk zijn voor KMO’s, zodat zij deze handelsovereenkomsten maximaal benutten.

2. De  Trade Helpdesk

De Trade Helpdesk, een ruggensteun voor Europese importeurs: in de tegenovergestelde richting heeft de EU een helpdesk opgezet voor Europese importeurs en niet-Europese exporteurs. Hij bevat informatie over invoervoorwaarden in de EU, tarieven, tariefverlagingen en, nogmaals, handelscijfers en statistieken. Europese importeurs kunnen er gebruik van maken om hun niet-Europese leveranciers te informeren over de formaliteiten en regelgeving binnen de EU. http://trade.ec.europa.eu/tradehelp/

3. Helpdesks ter bescherming van uw intellectuele eigendomsrechten

Helpdesks ter bescherming van uw intellectuele eigendomsrechten: de Europese Commissie beheert diverse helpdesks op het gebied van intellectuele eigendomsrechten (merken- en octrooibescherming) in Zuidoost-Azië, China en Latijns-Amerika. Andere helpdesks bieden steun voor toegang tot een lokale markt, zoals het EU SME Centre China. Zij geven praktisch advies en beantwoorden online vragen om uw merk of octrooi in het doelland te beschermen. http://www.ipr-hub.eu/

4. EU SME Centre China

EU SME Centre China: Praktische informatie en advies over de toegang tot de Chinese markt. Allereerst een diagnose-set om na te gaan of u klaar bent om de Chinese markt te betreden. Daarnaast ook sectorale rapporten, casestudies en richtlijnen over hoe u best zaken doet in China. Het Centrum organiseert tevens trainingen via webinars. Stel uw vragen aan experts en ontvang praktische informatie en advies over de manier waarop u uw activiteiten in China ontwikkelt, toegang tot de markt krijgt en juridische of personeelskwesties beantwoordt. Tot slot vindt u ook een database van dienstverleners en een kalender van evenementen en beurzen in China. http://www.eusmecentre.org.cn/

5. Cube in

Cube in: om zich voor te bereiden voor het zakendoen in opkomende economieën. Internationaal actieve KMO’s benaderen vooral (Europese) buurlanden, maar ook de Verenigde Staten: allemaal belangrijke en cultureel aanverwante markten. Toch kunnen opkomende markten, afhankelijk van de sector en de lokale marktbehoeften, hogere marges en een snel groeipotentieel bieden. Bedrijven die deze gebieden willen verkennen, moeten echter culturele barrières overwinnen en een complexere marktbenadering hanteren.

Cube in speelt in op deze eisen door het aanbieden van een gratis online platform, waar KMO’s zich vertrouwd kunnen maken met de culturele aanpak van zakendoen in opkomende landen. Onder de aangeboden instrumenten: een culturele kennistoets, praktisch online advies, webinars over onderhandelen in een andere culturele context, een vraag- en antwoordforum. https://programs.cubein.eu/

 

De deskundigen van Enterprise Europe Brussels bij Beci klaar om u te helpen al deze instrumenten onder de knie te krijgen. En via de hulpmiddelen die Enterprise Europe Network aanbiedt – o.a. het online netwerkplatform van matchmaking events – kunnen zij u ook helpen nieuwe zakelijke partners in uw doellanden te vinden. www.brusselsnetwork.be.

Informatie: Jean-Philippe Mergen – jpm@beci.be – tel. 02 210 01 77

 

 

News in the Category View all news

Mon activité est entravée par une réglementation européenne

Certaines #réglementations #européennes vous posent problème dans le cadre de vos activités en Europe ? Vos relations commerciales sont entravées par des #barrières non tarifaires dans des pays non européens ? Vous avez des questions concernant les #législations européennes ? Vous rencontrez des difficultés pour être en conformité avec certaines #directives européennes ? Faites-nous en part ! […]

New European rules to improve fairness of online platforms trading practices

1 million businesses are already selling goods and services via #online #platforms. Online platforms create significant EU market opportunities in particular for SMEs. More than 50% of SMEs selling through online marketplaces sell cross-border. What are the benefit of the new rules? What are the problems that businesses face in the online economy and how […]

Public consultation on communication channels for EU tax information

The European Commission needs your feedback to improve several EU tax products such as the “Taxes in Europe Database”, the “Taxation Trends Report”, the “Tax Policies in the EU” Survey and the “Taxation Papers” series. The survey is focused on the communication channels used by the European Commission (DG TAXUD) to disseminate information in the area of […]

Start typing and press Enter to search