In Economy

Jaarlijks verschijnen er meer dan 460.000 Europese overheidsopdrachten voor een totale waarde van ongeveer 420 miljard euro. Hoe selecteert u de aanbestedingen waarop u kunt ingaan? En hoe maximaliseert u de kansen om een opdracht in de wacht te slepen?

Waar overheidsopdrachten afkomstig van kunnen zijn? Van een Europese instelling, zoals de Commissie, het Parlement, de Raad, het Europees Hof van Justitie, het Europees Economisch en Sociaal Comité, de Europese Centrale Bank, de Europese Investeringsbank, het Comité van de Regio’s, maar bijvoorbeeld ook van ministeries, lokale overheden, nationale en gewestelijke agentschappen, noem maar op.

Dagelijks publiceren deze organisaties in Europa enkele honderden aanbestedingen voor de aankoop van benodigdheden, werkzaamheden en diensten. Wat de Europese Commissie aangaat, heeft 81% van de opdrachten betrekking op diensten, 12% op benodigdheden en 7% op werkzaamheden.

10 praktische tips om uw kansen op toekenning van een overheidsopdracht in Europa te maximaliseren:

  1. Identificeer kansen door het selecteren van opdrachtaankondigingen.

Alle overheidsopdrachten in Europa worden gepubliceerd op de Europese website ‘Tenders Electronic Daily’ (TED): http://ted.europa.eu/TED/main/HomePage.do

Dankzij het platform kunt u aanbestedingen selecteren op basis van criteria in verband met de opdrachtgevers (aanbestedende macht), de landen en de betrokken sectoren of producten.

  1. Bereid u voor: stel een checklist en een strikte retroplanning op. Voorzie een zekere veiligheidsmarge tegenover de deadline voor het indienen van de offertes. Aanbiedingen die na het verstrijken van de termijn (datum en uur) worden ingediend, komen niet in aanmerking.
  2. Lees de specificaties (TOR – Terms of reference) heel aandachtig en vraag zo nodig om verduidelijking.
  3. Bepaal wat de beoordelaars werkelijk zoeken. Lees de criteria voor de beoordeling van de offertes zorgvuldig door.
  4. Vorm een consortium met een partner indien dit een toegevoegde waarde kan betekenen voor uw offerte, bijvoorbeeld inzake kennis van de lokale markt of in relatie tot een vaardigheid, een techniek of een onderdeel van de specificaties waar u onvoldoende kennis van heeft.
  5. Vergaar de gevraagde documenten (bv. gecontroleerde rekeningen, statuten enz.)
  6. Vertrouw het opstellen van de offerte toe aan een deskundige, hetzij intern, hetzij in samenwerking met een externe adviseur.
  7. Beantwoord alleen de specificaties/Terms of reference. Voeg geen elementen toe die niet werden gevraagd.
  8. Benadruk uw troeven, uw vakkundigheid en relevante ervaring met betrekking tot wat de aanbesteding vraagt.
  9. Controleer en herlees uw voorstel.

Neem contact met ons op om uw TED-zoekprofiel te personaliseren. Op die manier kunt u per e-mail doelgerichte aanbestedingen ontvangen die u interesseren en krijgt u bovendien praktische tips om uw kansen op het binnenhalen van een opdracht te vergroten.

Enterprise Europe Network Brussels @ BECI – Jean-Philippe Mergen – Tel.: 02 210 01 77 – jpm@beci.be

News in the Category View all news

EU signed trade agreements with Vietnam

Beginning of July, the EU and Vietnam have signed a Trade Agreement and an Investment Protection Agreement. Once in force, the new agreements will provide opportunities to increase trade and support jobs and growth on both sides, through the elimination of 99% of all tariffs and reduction of regulatory barriers to trade. 680 Belgian companies […]

New European rules to improve fairness of online platforms trading practices

1 million businesses are already selling goods and services via #online #platforms. Online platforms create significant EU market opportunities in particular for SMEs. More than 50% of SMEs selling through online marketplaces sell cross-border. What are the benefit of the new rules? What are the problems that businesses face in the online economy and how […]

Public consultation on communication channels for EU tax information

The European Commission needs your feedback to improve several EU tax products such as the “Taxes in Europe Database”, the “Taxation Trends Report”, the “Tax Policies in the EU” Survey and the “Taxation Papers” series. The survey is focused on the communication channels used by the European Commission (DG TAXUD) to disseminate information in the area of […]

Start typing and press Enter to search