In Algemeen

De export van goederen of diensten duldt geen improvisatie. Met 10 basisvragen controleert u of de onderneming over de nodige troeven beschikt om exportactiviteiten te ontwikkelen.

De exportdiagnose neemt alle afdelingen of diensten van een onderneming onder de loep om na te gaan of het bedrijf klaar is voor export en wat, op dat gebied, zijn mogelijke troeven en zwakheden zijn. Deze controle berust op een tiental vragen aan de vertegenwoordiger van de onderneming. Daaruit moet blijken of de organisatie wel alle stappen aankan die gepaard gaan het een succesvolle export. De vragen:

1. Welke lering trek ik uit mijn situatie op de thuismarkt, o.a. wat betreft het stadium dat de producten of diensten in hun levenscyclus hebben bereikt, de positionering en de troeven ten opzichte van de concurrentie … ?

2. Is het bedrijf in staat om zijn productiecapaciteit op te voeren of een groter volume aan diensten aan te bieden?

3. Welke zijn de vereisten op het gebied van het vervoer?

4. Heb ik de mogelijkheid om een betrouwbare en aangepaste dienst na verkoop te verzekeren?

5. Beschik ik over de nodige financieringsmiddelen voor commerciële initiatieven, voor de met export gepaard gaande diensten en voor de nodige aanpassingen aan de productielijn en de producten zelf?

6. Beschik ik over gekwalificeerd personeel om de exportactiviteiten te beheren?

7. Slaag ik erin mijn marketingplan aan te passen aan de export?

8. Welke lokale reglementeringen zullen op mijn producten of diensten van toepassing zijn?

9. Genieten mijn producten of diensten de nodige bescherming door registrering van de merken of het bestaan van internationale octrooien?

10. Welk distributiekanaal is aangewezen voor mijn producten of diensten?

 

De resultaten van de diagnose zullen tot beslissingen moeten leiden wat betreft aanpassingen binnen de onderneming zelf en de relevantie van exportactiviteiten. Het verslag van het gesprek beklemtoont de aspecten die de onderneming moet verbeteren voor een vlotter verloop bij elke stap van de export. Dit vergroot de slaagkansen en de penetratie van de doelmarkten.

Bij elk aspect dat voor verbetering vatbaar is, geeft de Kamer van Koophandel van Brussel gericht advies dat berust op de deskundigheid van de Enterprise Europe Network adviseurs en van de 3000 experts die het netwerk in 63 landen rijk is.

Hebt u belangstelling voor een exportdiagnose en begeleiding? Neem gerust contact voor een eerste afspraak.

Jean-Philippe Mergen – E-mail : jpm@beci.be – Tel.: 02 210 01 77

Nieuws in de categorie Bekijk al het nieuws

All IN : INternationalisation & INnovation to INcrease your INcome

Tailored and free support for SMEs on access to public funding, innovation management and internationalisation In today’s competitive and complex business landscape, small and medium-sized enterprises (SMEs) often find themselves facing numerous challenges when it comes to accessing funding, making the most out of their innovation potential, and expanding internationally. These hurdles can sometimes hinder […]

New funding opportunity for innovative products and services in zero emission vehicles

What are the E-BOOST Open Calls? E-BOOST is a Eurocluster co-funded by the European Commission under the SMP. It organises Open Calls with the overall aim to identify product innovations in order to reduce dependency on critical inputs and technologies in the E- BOOST value chains, to introduce new-to-firm products or services, and to engage […]

CBAM: Mechanisme voor koolstofcorrectie aan de grens

Het mechanisme voor koolstofcorrectie aan de grens, ook wel het Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM) genoemd, is het instrument van de EU om een eerlijke prijs vast te stellen voor koolstofemissies bij de productie van koolstofintensieve goederen

Start typing and press Enter to search