In Algemeen, Algemeen, Internationalisering, Internationalisering

De Europese Commissie heeft haar handelsstrategie voor de komende jaren uiteengezet.

De nieuwe strategie zal de capaciteit van de handel versterken om de digitale en klimaattransities te ondersteunen. Ten eerste door bij te dragen aan de verwezenlijking van de doelstellingen van de Europese Groene Deal. Ten tweede, door ongerechtvaardigde handelsbelemmeringen in de digitale economie weg te nemen om de voordelen van digitale technologieën in de handel te benutten. Door haar allianties, zoals het transatlantische partnerschap, te versterken en zich meer te richten op buurlanden en Afrika, zal de EU beter in staat zijn de mondiale veranderingen vorm te geven.

Laatste handelscijfers

In 2019 exporteerde de EU voor meer dan 3,1 biljoen euro aan goederen en diensten en importeerde 2,8 biljoen euro aan goederen en diensten.Samen is de EU daarmee de grootste speler in de wereldhandel.
Tweerichtingsverkeer is goed voor 43 % van het bruto binnenlands product van de EU.
Tegen 2024 zal naar verwachting 85 % van de mondiale bbp-groei buiten de EU liggen.
De EU is de grootste handelspartner in 74 landen ter wereld.Het is de belangrijkste handelspartner voor Azië, Afrika, de Verenigde Staten, de Westelijke Balkan en de Europese nabuurschap.

Hoe zit het met de diensten?

De EU is ’s werelds grootste dienstverlener.De handel in diensten is goed voor 25 % van het bbp van de EU. De uitvoer van diensten bedraagt meer dan 900 miljard euro per jaar.60 % van de buitenlandse directe investeringen van de EU naar de rest van de wereld betreft de dienstensector en bijna 90 % van de buitenlandse investeringen die de EU binnenkomen.

Vrijhandelsovereenkomsten

Naar aanleiding van de reeks nieuwe overeenkomsten die de afgelopen jaren zijn gesloten, zal de Commissie haar inspanningen concentreren op het benutten van de voordelen van de handelsovereenkomsten van de EU, alsook op het streng toezicht op de naleving van de verbintenissen inzake markttoegang en duurzame ontwikkeling. De Europese belanghebbenden moeten zich bewust zijn van de mogelijkheden die de door de EU gesloten handelsovereenkomsten bieden en er zeker van zijn dat zij de daaruit voortvloeiende voordelen kunnen plukken. De EU heeft onderhandelingen afgesloten of voert onderhandelingen over de sluiting van handelsovereenkomsten in de regio Azië-Pacific en Latijns-Amerika, die aanzienlijke economische vooruitzichten bieden. Het was daarom van belang de voorwaarden te scheppen voor de ratificatie van de overeenkomsten met Mercosur en Mexico en de lopende onderhandelingen, met name met Chili, Australië en Nieuw-Zeeland, die goede vooruitgang hadden geboekt, af te ronden. Wat Mercosur betreft, is een dialoog op gang gebracht over de verbetering van de samenwerking inzake de dimensie duurzame ontwikkeling van de overeenkomst, met name over de tenuitvoerlegging van de Overeenkomst van Parijs en over ontbossing.

Instrumenten om KMO’s te helpen

De Commissie zal voortbouwen op het succes van het Access2Markets-portaal, verdere functionaliteiten daarin integreren en deze koppelen aan andere belangrijke informatiekanalen, met name voor kleinere bedrijven:

  • Een nieuw IT-instrument voor toegang tot aanbestedingen (A2P) opzetten om EU-bedrijven te helpen na te gaan of een specifieke aanbesteding voor overheidsopdrachten in een land buiten de EU onder de internationale verbintenissen van dat land ten aanzien van de EU valt.
  • Uitbreiding van het Access2Marketsportaal met informatie voor EU-exporteurs en investeerders.
  • Verder ontwikkelen van het instrument voor zelfbeoordeling van oorsprong (ROSA) om ondernemingen, met name Europese kleine ondernemingen, te helpen de oorsprongsregels correct toe te passen bij uitvoer naar landen buiten de EU en Rosa uit te breiden tot meer handelsovereenkomsten.
  • Onderzoek naar efficiëntere digitale systemen om handel te vergemakkelijken en te bewijzen dat de regelgeving wordt nageleefd

Bron: DG Handel

Meer informatie

Nieuws in de categorie Bekijk al het nieuws

All IN : INternationalisation & INnovation to INcrease your INcome

Tailored and free support for SMEs on access to public funding, innovation management and internationalisation In today’s competitive and complex business landscape, small and medium-sized enterprises (SMEs) often find themselves facing numerous challenges when it comes to accessing funding, making the most out of their innovation potential, and expanding internationally. These hurdles can sometimes hinder […]

New funding opportunity for innovative products and services in zero emission vehicles

What are the E-BOOST Open Calls? E-BOOST is a Eurocluster co-funded by the European Commission under the SMP. It organises Open Calls with the overall aim to identify product innovations in order to reduce dependency on critical inputs and technologies in the E- BOOST value chains, to introduce new-to-firm products or services, and to engage […]

Do not miss the cascade funding for your company!

There's still EU funding to grasp for for your SME / start-up / scale-up for training, innovation, international development in specific target countries, market studies...

Start typing and press Enter to search