In Algemeen, Algemeen, Internationalisering, Internationalisering

Het Brusselse bedrijf Beer Mania produceert ambachtelijke bieren en verdeelt meer dan 400 producten. Het heeft met zijn Japanse tegenhanger Highbury een partnerschapsovereenkomst gesloten voor de export van Belgische bieren naar Japan. De overeenkomst kwam tot stand met de steun van het Enterprise Europe Network (EEN), dat de internationalisering van de Europese KMO’s ondersteunt en waarvoor Beci als contactpunt in Brussel fungeert.

Michaël Eftekhari, zaakvoerder van Beer Mania, benaderde EEN om hem te helpen de Japanse markt te benaderen. Ter plaatse werd dit werk uitgevoerd door de lokale partner van EEN, het EU-Japan Centre for Industrial Cooperation, dat het Japanse bedrijf Highbury-The Home Of Beer aanwees als potentiële partner.

“Ik was op zoek naar een Belgische bierexporteur”, legt Kohei Ando, directeur van Highbury, uit. “Ik had de mogelijkheid om deze zoektocht op het internet te doen, maar ik vond een betrouwbare exporteur via het EU-Japan Centre. Dit contact genoot steun van EEN, dat een aanzienlijk netwerk van kleine en middelgrote ondernemingen in Europa vertegenwoordigt. Wij bevelen ook aan dat elk Japans bedrijf dat op zoek is naar Europese partners, eerst advies inwint bij het EU-Japan Centre.”

In december 2019 reisde Michaël Eftekhari persoonlijk naar Japan voor een ontmoeting met Highbury, georganiseerd door het EU-Japan Centre. Een korte onderhandeling bracht de twee partners tot een akkoord en begin 2020 werd de eerste bestelling van Belgische bieren geplaatst.

“Dit is de eerste partnerschapsovereenkomst tussen Brussel en Japan die via EEN wordt gesloten”, zegt Jean-Philippe Mergen, hoofd van het EEN-programma bij Beci. “Het lijdt geen twijfel dat Jafta, het nieuwe vrijhandelsakkoord tussen Europa en Japan, de handelsbetrekkingen tussen de twee regio’s sterk heeft bevorderd: de Belgische export naar Japan is al met 10% gestegen en de Japanse import naar België met 21%.”

“Ik ben blij dat het me gelukt is voet aan de grond te krijgen op de reeds verzadigde Japanse markt”, zegt Eftekhari. “De volgende stap is de opening van een Beer Mania-dochteronderneming in Japan. Ik ben er zeker van dat 2020 een geweldig jaar wordt!” Beer Mania hoopt haar positie op de lokale markt te verbeteren, haar marktaandeel te vergroten en misschien een nieuwe baan te creëren.

Informatie: https://beermania.be/ ; www.brusselsnetwork.be

EENCanHelp

Nieuws in de categorie Bekijk al het nieuws

All IN : INternationalisation & INnovation to INcrease your INcome

Tailored and free support for SMEs on access to public funding, innovation management and internationalisation In today’s competitive and complex business landscape, small and medium-sized enterprises (SMEs) often find themselves facing numerous challenges when it comes to accessing funding, making the most out of their innovation potential, and expanding internationally. These hurdles can sometimes hinder […]

New funding opportunity for innovative products and services in zero emission vehicles

What are the E-BOOST Open Calls? E-BOOST is a Eurocluster co-funded by the European Commission under the SMP. It organises Open Calls with the overall aim to identify product innovations in order to reduce dependency on critical inputs and technologies in the E- BOOST value chains, to introduce new-to-firm products or services, and to engage […]

Do not miss the cascade funding for your company!

There's still EU funding to grasp for for your SME / start-up / scale-up for training, innovation, international development in specific target countries, market studies...

Start typing and press Enter to search