Dit jaar viert de Europese Unie de dertigste verjaardag van haar interne markt — een van de belangrijkste verwezenlijkingen van de Europese integratie en een van haar belangrijkste drijfveren. De Europese eengemaakte markt, die op 1 januari 1993 is opgericht, maakt het mogelijk goederen, diensten, mensen en kapitaal vrij te verplaatsen binnen de EU, waardoor het leven voor de burgers gemakkelijker wordt en het bedrijfsleven nieuwe kansen biedt.
Eind november organiseerde BECI in het kader van Enterprise Europe Brussels een seminarie over de voordelen van de interne markt voor bedrijfsontwikkeling in Europa. Hier zijn de belangrijkste lessen die moeten worden geleerd voor bedrijven.
De interne markt in enkele cijfers
De interne markt is een binnenlandse markt van bijna 450 miljoen mensen met 56 miljoen banen die rechtstreeks verband houden met de intra-Europese handel. De economische voordelen van de interne markt vertegenwoordigen een groei van iets minder dan 10 % van het BNP voor de EU.
De vier pijlers van de interne markt
Het vrije verkeer van goederen en diensten, het vrije verkeer van personen en het vrije verkeer van kapitaal zijn de vier fundamentele pijlers van de interne markt. Deze mogelijkheden creëren een ruimere keuze aan producten en diensten voor consumenten in de hele EU. Dit geeft bedrijven meer mogelijkheden om hun producten en diensten te verkopen en meer mogelijkheden om te werven.
Vaststelling van gemeenschappelijke waarden en normen
De goede werking van de interne markt vereist dat iedereen dezelfde regels naleeft, met name wat betreft productveiligheidsnormen. Daarom kunnen consumenten erop vertrouwen dat de producten en diensten die zij in de hele EU kopen veilig zijn en voldoen aan de overeengekomen prestatievereisten; en dat bedrijven zich houden aan arbeids- en milieubeschermingsregels. De interne markt helpt ons ook deze hoge normen en waarden wereldwijd te projecteren.
Welke obstakels voor KMO’s?
Kleine en middelgrote ondernemingen worden geconfronteerd met verschillende belemmeringen voor hun groei op de eengemaakte markt. Een enquête belicht vier fundamentele obstakels: toegang tot talent, toegang tot financiering en grondstoffen, late betalingen en administratieve overbelasting. Met de recente maatregelen van de Commissie via het KMO-hulppakket werkt zij aan het verminderen van deze belemmeringen voor KMO’s.
Wat zijn de belangrijkste verwezenlijkingen van de eengemaakte markt voor bedrijven?
Tijdige betalingen — EU-regels zorgen ervoor dat overheidsinstanties bedrijven tijdig vergoeden voor de producten en diensten die zij leveren. Om een cultuur van betalingsachterstand verder te ontmoedigen, zullen de huidige regels worden aangescherpt, met name om de kwetsbaarste KMO’s en bedrijven te beschermen.
Overheidsopdrachten — EU-regels zorgen ervoor dat overheidsopdrachten open en transparant zijn. Overheden worden ook aangemoedigd om innovatieve, schonere en meer digitale producten en diensten aan te schaffen, bijvoorbeeld door te kiezen voor schonere voertuigen in het openbaar vervoer.
Eenheidsoctrooi — na jaren van onderhandelingen kunnen bedrijven hun intellectuele eigendom beschermen door één enkel Europees octrooi te verkrijgen. Het nieuwe systeem vergemakkelijkt ook de handhaving van zakelijke rechten in de rechtbank en zal over het algemeen eenvoudiger en goedkoper zijn voor bedrijven om hun innovaties te beschermen.
Welke praktische instrumenten en ondersteuning zijn beschikbaar voor KMO’s om beter van de eengemaakte markt te kunnen profiteren?
Your Europe, één digitale toegangspoort, brengt een schat aan informatie samen voor bedrijven om hen te helpen hun bedrijf op de eengemaakte markt te laten groeien. Het biedt ook toegang tot hulp- en adviesdiensten in de frontlinie. Tegen eind 2023 zal het toegang bieden tot tal van online administratieve procedures in alle EU-landen, bijvoorbeeld voor het verkrijgen van certificaten en andere officiële documenten van overheidsdiensten in heel Europa. Tot slot zal het portaal bedrijven in staat stellen aan de Commissie verslag uit te brengen over de problemen en belemmeringen waarmee zij te maken krijgen met betrekking tot de Europese wetgeving die hen belemmert bij de ontwikkeling van hun activiteiten, of via contacten met overheden in andere Europese landen.
Enterprise Europe Brussels biedt informatie- en adviesdiensten aan het Brusselse KMO om hen te helpen hun activiteiten binnen de interne markt te ontwikkelen. De betrokken gebieden omvatten grensoverschrijdende levering van goederen, CE-markering, normalisatie, Reach, grensoverschrijdende BTW, dienstverlening, detachering van werknemers, e-commerce, digitalisering, contracten, overheidsopdrachten en intellectuele eigendom.
Daarnaast rapporteert Enterprise Europe Brussels als woordvoerder van bedrijven aan de Europese Commissie de problemen waarmee zij te maken krijgen met bepaalde regelgeving om ze te laten evolueren.